Miért sportoljunk?

5+1 érv a rendszeres testmozgás mellett

2017. november 07. - Vulkán Társulás

Társadalmi célú hirdetésünk következik!

sport.jpg

Az idősebbek bizonyára emlékeznek erre a bejelentésre a tv és rádió hirdetések előtt. Akkor szoktuk hallani, mikor olyan hirdetés vagy bejelentés következett, ami a társadalom számára hasznos információkat tartalmazott. Nem véletlen, hogy ezzel a mondattal indítok. Ugyanis a mostani cikkemben tisztább képet adok neked sportolásról és a testre, szellemre kifejtett pozitív hatásairól. Amit megfigyeltem, hogy a legtöbb ember esetében a lustaságon kívül egy fő ok szerepel a sportolás elhanyagolása mellett, a motiváció hiánya. Nehezen veszik rá magukat a testmozgásra, mert nincs meg a hajtóerő, ami kimozdítja őket a napi mókuskerékből.

Mielőtt belevágok, engedd meg, hogy elmeséljem a saját a példámat. Én fiatalkoromban rendszeresen sportoltam. A barátaimmal kialakítottunk egy saját kis edzőtermet. A kicsit vedd szó szerint, mert a helyiség akkorka volt, hogyha ketten edzettek bent, a harmadiknak ki kellett mennie, hogy elférjünk. A súlyzókat saját magunk gyártottuk kerekekből és beton tömbökből. Ezért előfordult, hogy a súlyzók két vége között akár 2 kg eltérés is volt. 

Majd, miután megnősültem 20 évig hanyagoltam a rendszeres sportolást. Ennek az okait és a hátterét részletesen leírom A nagy Átalakulás című könyvemben, ezért most nem is térek ki rá bővebben. 4 évvel ezelőtt viszont úgy döntöttem, ez így nem mehet tovább. Jó 20 kg felesleggel ismét elkezdtem heti 4 alkalommal sportolni, amit a mai napig is folytatok. Spirituális ébredésem során eljutott az oly sokat halott gondolat, hogy ebben a testben csak egyszer élsz.

Az egész folyamatot a régi nagy ellenségemmel, a futással kezdtem. Ugyanis a futásért már fiatalon sem rajongtam, mert gyakran szúrt az oldalam és alig kaptam levegőt. De most meg volt a motivációm és nagyon gyorsan sikerült túllendülnöm ezen a kellemetlen részen. Sokszor halljuk, hogy meg kéne mozdulni, de mégsem teszik meg. Hallják, mondogatják, de mégsem mozdulnak meg.

Elöljáróba ennyit rólam. Ezzel a rövid történettel be akartam mutatni, hogy a sportolást sosem késő elkezdeni, ha kellő motivációnk van. Most viszont térjünk vissza arra 5+1 érvre, ami a rendszeres testmozgás mellett szól. Ha alaposan végiggondolod az itt olvasottakat, biztos vagyok benne, hogy Te is megtalálod magadban a motivációt, ami segít felkelni a fotelből és mozogni.

sport-kids-5.jpg

1. Felturbózott immunrendszer

Számos tanulmány kimutatta a rendszeres mozgás immunrendszer erősítő hatását. Sportolás közben emelkedik az úgynevezett makrofág sejtek száma a keringésben. Ezek a sejtek baktérium- és vírusölő tulajdonságukról ismertek. Egy másik elmélet szerint a mozgás során végbemenő testhőmérséklet-változás és a terhelés gátolja a baktériumok szaporodását.

2. Nagyobb állóképesség

Azok, akik rendszeresen sportolnak, bizonyítottan energikusabban vágnak neki a napi teendőknek. Pár heti rendszeres testmozgás után erősebbé válik a szívizom. A szív lassabban és erősebben ver, így több vért tud kipréselni egy-egy összehúzódás során, vagyis ahhoz, hogy például a végtagokba ugyanannyi vért juttasson, nem kell olyan gyorsan vernie, mint korábban.

3. Önbizalom növelése

Kevés olyan üdítő érzés van, mint nyugtázni, hogy újabb határaidat feszegető edzésen vagy túl. Gondolj bele, milyen büszkeség tölt el, ha pár hét távlatából visszatekintesz az első próbálkozásaidra és a jelenlegi önmagadra! Edzésről-edzésre közelebb kerülsz az áhított alakhoz, míg végül a külső éned hűen tükrözi a belső magabiztosságod. Ennél jobban semmi nem segít hozzá az egészséges testkép kialakulásához.

4. Pihentető alvás

A mozgás és alvás viszonyát tanulmányozó kutatások fontos összefüggéseket tártak fel. A vizsgálatok kimutatták, hogy heti 2-3 alkalommal végzett 20 perces, közepes intenzitású edzés nemcsak, hogy segít könnyebben álomba merülni, de az alvás minőségét is javítja. Arra viszont ügyelj, hogy ne közvetlenül lefekvés előtt sportolj, mert azzal éppen ellenkező hatást érsz el.

5. Mentális energia

Az agy vér- és oxigénellátása szintén nő az edzésnek köszönhetően, így logikus, hogy a sport pozitív hatással van a memóriára, koncentrációra és reakcióidőre. A futásnak pedig van egy kevésbé ismert, mégis nagyszerű hatása. Futás közben az agy jobb és bal féltekéje szinkronba kerül, ami segít a logikus és gyors döntések meghozatalában.

+1 Szorongás és depresszió leküzdése

Amellett, hogy a testedzés emeli a szervezet endorfinszintjét, az edzés valójában folyamatos pozitív „stressz” a szervezet számára. Ha mind a gyakoriság, mind az intenzitás megfelelő, akkor az agy alkalmazkodik ehhez a visszatérő stresszhez és megnöveli a noradrenalin és a szerotonin termelését. Mindkét anyag antidepresszáns hatású, vagyis ha valaki rendszeresen sportol, annak olyan hatása lesz, mintha mellékhatások nélküli gyógyszert szedne, vagy mintha be lenne oltva stressz és depresszió ellen.

22050456_1400346980073287_751171569_o.jpg

Amellett, hogy megvan a kellő motivációd, olyan sportot, testmozgást keress, ami egyben örömöt is okot számodra. Mert, ha ez hiányzik a képletből, akkor az elszántságodat is gyorsan elvesztheted. Gondolj csak vissza a gyerekkorodra. 

Gyerekként a világ legtermészetesebb dolga szaladgálni, fára mászni, bújócskázni, mászókázni, kergetőzni. Ekkor még nem a napi sportszükséglet, a stresszűzés a motiváció, hanem kizárólag az öröm. Találd meg magadban újra a gyermeket, akinek a mozgás örömet is okoz.

Köszönöm, hogy végigolvastad a cikkem és kérlek a hozzászólások között oszd meg velem, hogy te milyen rendszerességgel és mit sportolsz.

Mikóczi Ferenc - Vulkán Társulás, elnök

A bejegyzés trackback címe:

http://vulkantarsulas.blog.hu/api/trackback/id/tr6213195482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.