5+1 tipp a tinik neveléséhez

2017. szeptember 21. - Vulkán Társulás

Amikor egy éjszaka során 2-3 alkalommal keltél fel a kisbabádat tisztába tenni, megetetni, mikor a fogzás ideje alatt napokig alig aludtál vagy amikor amikor lázas volt és virrasztottál mellette, akkor azt gondoltad, hogy ha ezt kibírod már csak jobb lehet. Akkor még nem hitted volna, hogy van ennél is nagyobb kihívás

tini.jpg 

Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a tinik ugrásszerű fejlődésen mennek keresztül rövid idő alatt. Ez azonban nem csak a testüket érinti, hanem a szellemüket is.  Egy nap azt vesszük észre, hogy egy szinte teljesen új személyiség jelent meg. Épp ezért ez az időszak sok konfliktussal jár, viszont ebben a korban a legfogékonyabbak arra, hogy magabiztos, önálló felnőttekké neveljük őket.

Ha most azt érzed, hogy belefáradtál az állandó vitákba és nem találod a kiutat az érzelmek labirintusából, akkor hadd adjak neked néhány tippet - amit ha megfogadsz - ami segít, hogy áldásként éld meg a kamaszkor átok helyett.

1. Kérdezd és hallgasd meg

Ha érdekel, hogy mi történik a kamasz gyereked életében, akkor kérdezz, mert mint apa elmondhatom, hogy a tinik maguktól nagyon ritkán kezdenek el beszélni. Nagyon fontos, hogy beszélgess vele, kérdezd és figyelmesen hallgasd végig. Ehhez viszont arra van szükség, hogy barátként tekintsen rád, és meg merjen nyílni. Különben kimaradsz az életéből. Ha nehezen enged közel a lelkéhez, akkor te kezdj el mesélni a saját bizalmas dolgaidról és kis idő után észrevétlenül ő is beszélni kezd. 

Amire viszont ügyelj, hogy ne te add a szavakat a szájába, hanem figyelmesen hallgasd meg és ha valamit nem értesz inkább kérdezz vissza. De légy óvatos, hogy a közös beszélgetés ne tűnjön nyaggatásnak vagy "kémkedésnek", mert ennek az lesz az eredménye, hogy még jobban elszigetelődik.

2. Közös programok

Fontos, hogy legyen közös programotok, amikor minőségi időt töltötök el együtt. Ha nincs ilyen, akkor gyorsan találjatok valamit, amit mindketten szerettek és tudtok közösen csinálni. Ez lehet akár egy kirándulás, valamilyen sport vagy akár egy közös meccs vagy sorozat nézés. A lényeg, hogy együtt legyetek, élvezzétek és várjátok ezeket az alkalmakat. 

1.jpg

Ami fontos, hogy egyikőtök se érezze azt, hogy szívességet tesz a másiknak az együtt töltött idő alatt, mert akkor nem a megfelelő tevékenységet csináljátok és előbb vagy utóbb az egyikőtök teherként fogja megélni.

3.  Legyenek elvárásaid

Bár a legtöbb esetben úgy tűnik, hogy a kamaszok utálják ezt, de valójában nagy szükségük van rá, hogy elvárásokat támassz az irányába. Mert, ha ezt nem teszed meg, akkor megszokja a semmittevést, motiváció és felelősségtudat nélkül fog lézengeni a nagyvilágban. Ezért bátran állíts fel logikus, nem túlzó és reális elvárásokat.

A szabályokat mindenképp úgy alkosd meg, hogy figyelembe veszed a gyereked szükségleteit és tudod, hogy pontosan mit vársz el tőle. Nyugodtan egyeztess vele, ha szükséges kössetek kompromisszumot. A lényeg, hogy az elvárásaid számára is teljesíthetőek legyenek. 

4. Engedd el a kezét

Ez alatt persze nem azt értem, hogy egycsapásra vedd le róla a kezed és tegye amit akar. De az átmeneti és ártalmatlan hóbortok esetében jobb, ha engedsz. Ha feketére festi a körmét, az lemosható, a kék festett haj egy idő után kikopik, a szakadt ruhák pedig őt fogják majd zavarni. Ha ezeket is megtiltod neki, akkor azonnal túl szigorúnak fogsz tűnni a szemében ami egyenes út a lázadáshoz.

Ha ezt betartod és engeded neki az ártalmatlan, időszakos "hülyeséget", akkor a súlyosabb tiltások, mint a drog, alkohol esetében jobb pozícióból fogsz indulni. Nem fogja a fejedhez vágni, hogy mindent tiltasz neki és végig fog hallgatni.

Viszont, ha nagyon zavarnak az apró őrültségei is, akkor kérdezd meg tőle, hogy miért csinálja, mit akar ezzel kifejezni? Ez neked is segít, hogy megértsd őt és neki is, hogy kívülről lássa saját magát. Többnyire ezek a tettek mögött megfelelési kényszer húzódik az aktuális társasága irányába. 

5. Légy képben 

Egész pontosan, mind a ketten legyetek képben. Ne kerüld az olyan kényes témákat, mint a szex, drog, alkohol. Ne gondold, hogyha nem beszéltek róla, akkor neki az eszébe sem fognak jutni ezek a dolgok. Ha te nem beszélsz vele időben ezekről a dolgokról akkor a barátaival fogja megbeszélni. A téves vagy pontatlan információk pedig oda vezetnek, hogy kísérletezni fog. Nyíltan és őszintén beszéljetek a kényes dolgokról

Apaként én is nyíltan beszéltem a lányommal ezekről a témákról. Miután bennem is tudatosult, hogy mennyire fontos ezeket megbeszélni, mielőtt késő lenne. 

Továbbá fontos, hogy ismerd a barátait. Persze nem kell kívülről fújnod a kedvenc focicsapatának vagy együttesének a nevét. De az ő nevét, korát és a legfontosabb jellemzőit ismerd. A szüleivel nem kell összejárnod, de lehetőleg róluk is tudd az alapvető információkat. Jó, ha tudod, hogy egy személyiség a hozzá hasonló karaktereket vonzza. Légy képben!  

+1. Figyelj a jelekre

A változás a kamaszkor jellemzője, ezért egy bizonyos szintig ez teljesen normális. Nálam is a rengeteg munka és folyamatos hajtás oda vezetett, hogy nem lettem figyelmes az apró jelekre és már csak az esetek utólagos elemzésénél vettem észre a hibákat.

Viszont ha drasztikus és tartós változásokat veszel észre, akkor mindenképp lépj, mert ez általában egy komoly bajt jelez. Ilyen intő jelek lehetnek:

  • drasztikus testsúly változás
  • alvási zavarok - vagy túl sokat vagy túl keveset alszik
  • gyors és szélsőséges hangulatváltozások
  • alkohol és drogfogyasztás gyanúja
  • hirtelen leromló tanulmányi eredmények
  • kerüli a szemkontaktust

Ha ezek a változások 6 hétnél tovább fennállnak akkor ott baj van. Ebben az esetben kérj segítséget, ha te magad nem találsz megoldást. Lehet kellemetlen neked segítséget kérni, de hidd el, jobb egyszer pironkodni egy pszichológusnál, mint elhanyagolni a problémát és kockáztatni. Ennek akár visszafordíthatatlan következményei is lehetnek! 

A fiam esetében mi is megtettük ezt a lépést és felkerestünk egy kineziológust. Ennek a hátteréről és problémák forrássáról bővebben olvashatsz A nagy Átalakulás című könyvemben. 

i63337585.jpg

Egy tinit nevelni valóban embert próbáló feladat és lehet most még nem látod a fényt az alagút végén, de fel a fejjel! Igaz, hogyha a kiskapuk megtalálásáról van szó, akkor egy tininél nincs jobb nyomozó. De légy türelmes vele és magaddal szemben is. Maradj nyugodt és szeretettel, bizalommal, megértéssel fordulj a gyermeked felé.

Ha te megérted őt és ő is téged, akkor együtt boldogulni fogtok és megoldjátok a szembejövő problémákat is.

Namaste!

Mikóczi Ferenc - Vulkán Társulás, alapító, elnök

 

 

Újra itt az iskola

Hurrá, újra itt az iskola és megint kelhetek korán reggelente és ott lehetek egész nap!

iskola_blog.jpg

Na ez az a mondat, ami valószínűleg még egy diák száját sem hagyta el. De talán ez a normális, hiszen senki sem szeret korán kelni és a nyári szünet után sokszor nehézkes a visszaállás a napi rutinba.

De nyugi, ez nem egy tragédia, ez az élet rendje. Lehet, hogy most még nyűgnek éled meg az egészet, de ne stresszelj rajta. Keresed meg a jó oldalát, hogy miért is jó neked, ha tanulsz, iskolába jársz és fejleszted magad.

Ha most hirtelen semmi pozitív dolog nem jut az eszedbe, akkor én adok neked pár ötletet, miért is jó visszaülni az iskolapadba. Mert hidd el nekem, nagyon sokat ad a suli, amikre lehet csak évek múlva fogsz visszaemlékezni. Én is csak évek múlva értettem meg azt, amit az öregek mondtak: "Várj csak, vissza fogod még sírni az iskolapadot". Végül igazuk lett és 40 évesen újra visszaültem és tanulni kezdtem.

Újra találkozni az osztálytársakkal

Bevallom, számomra mindig ez volt az első érv az új tanév indulása mellett. Biztos neked is van olyan osztálytársad akivel egész szünidő alatt nem találkoztál személyesen. Lehet, hogy a Facebookon vagy telefonon tartottátok a kapcsolatot, de az nem ugyanolyan, mint újra találkozni. 

Tanulhatsz

Talán most még nem érted, de az, hogy tanulhatsz egy hatalmas adomány. Gondolj bele, hogy a világon sok helyen kivételes adománynak számít az, hogy egy fiatal iskolába járhat. Sajnos vannak országok, ahol a Te korodban már dolgozni kényszerülnek. A tavalyi évben egy pesti konferencián találkoztam egy kivételes amerikai vállalkozóval, Stu McLarennel, aki a párjával Amyvel és az alapítványukkal Afrikában építenek iskolákat. Ami itt nekünk természetes, az az afrikai gyerekeknek egy hatalmas ajándék.  

stu_2.jpg

Ezek a gyerekek egy "pajtának" is úgy örülnek, mintha a legmodernebb épületben tanulnának. - videó

Vagy emlékezz a nagyszüleink idejére, nekik még nem adatott meg ez a lehetőség. Neked viszont igen, hát élj vele!

Nem unatkozol

Most őszintén, hányszor fordult elő a szünet alatt, hogy azt mondtad: "unatkozok"? Na ugye. A túl sok szabadidőnek is megvan a maga hátránya, ha nem tudod kellőképpen kihasználni. Legalábbis én, mióta fiatalokkal foglalkozom, sokszor hallottam, hogy unatkoznak, nem tudják mit csináljanak. Ez volt, az egyik oka, hogy életre hívtuk a Vulkán Társulással az Életmód Tábort és az Élményfutás Csapatban versenyünket. Kicsit eltértem a témától, de lényeg, le tudod magad foglalni.

Ne gondold azt, hogy én is mindig pozitív hozzáállással indult neki az új tanévnek. De megtanultam, hogy ha csak a rosszat nézem és nem látom meg mindenben a jót is, akkor a magam életét keserítem meg. A fent leírt pontokon felül Te is találhatsz magadnak olyan dolgokat, amikkel motiválni tudod magad.

_1708097_orig.jpg

Hiszen az iskolai kötelező, ez tény.

Tiltakozhatsz, hadakozhatsz ellene, de ez nem fog megváltozni. Épp ezért ne hangold le saját magad, hanem húzd ki magad és örülj annak, hogy fiatal vagy és az egész napot a barátaiddal töltheted, miközben még tanulhatsz is.

Végezetül pedig, ha még szükséged van motivációra nézd meg a videónkat, aminek hatására garantáltan feltöltődve indul a napod!

Namaste!

Mikóczi Ferenc - Vulkán Társulás, elnök  

 

 

 

Mi az igazság a drogokról?- II. rész

A múlt héten írtam egy bejegyzést a drogokról és mint ígértem ezen a héten folytatom a "nehéz fiúkkal".

drogok_2_resz.jpg

Kezdjünk is bele!

Kokain és Crack

A két szó ugyanarra a kábítószerre utal, por formájában kokainnak, kristályos alakban cracknek nevezik. A kokaint az orron vagy szájon át felszippantva fogyasztják, a cracket pedig felhevítik és a gőzét lélegzik be. 

cocaine-fact.jpg

A kokain rövid ideig erős feldobottságot okoz, amelyet utána azonnal az ellenkezője követ - súlyos depresszió, idegesség amiért még több anyagra vágyik a fogyasztó. Akik használják gyakran nem esznek vagy alszanak. A kokó paranoiát, dühöt, idegességet okozhat még akkor is, amikor az ember már nem áll közvetlen a hatása alatt. 

Akárcsak a fű esetében, a szervezet toleranciát kezd kialakítani a droggal szemben, ezért egyre többre lesz szükség ugyanazon érzés eléréséhez. Olyan erős függőséget alakít ki, hogy a hatásának csökkenése súlyos depressziót okoz és a használója szinte bármire képes egy újabb adagért. Ha pedig nem jut hozzá, a depresszió annyira képes elhatalmasodni, hogy akár öngyilkossághoz is vezethet.

Szintetikus drogok

synthetic-drugs-general.jpgA szintetikus drogokat mesterséges vegyi anyagokból készítik. Ezeket a kábszereket a köznyelv "dizájnerdrogként" ismeri. Ezek illegális drogok vegyi úton összeállított változatai, amit egy kissé megváltoztattak, hogy elkerüljék az illegálisként való besorolást. Ezt kihasználva a dílerek az interneten tudják árulni, mivel jogi értelemben nem követnek el törvényszegést...

Amikor egy szintetikus drog illegálissá válik, a készítők ismét megváltoztatják az összetételét. És ez ismétlődik újra és újra. Ennek a legnagyobb veszélye, hogy a fogyasztók soha nem tudhatják, hogy bevett szer éppen mit tartalmaz.

A dizájnerdrogok rövid távon hallucinációkat, nyugtalanságot, zavarodottságot okoz a használónál. Ezen kívül a fejfájás, émelygés hányás és hasmenés is szerepel a tünetek között. Hosszútávon súlyos vese- és májkárosodást okoz, valamint az agyat is károsítja, aminek akár agyhalál is lehet a vége.

Kristálymet és metamfetamin

meth.jpg

Kristálymet

A "metet" cigaretta formájában szívják, beinjekciózzák vagy leggyakrabban kristály formában a gőzét belélegzik. A kristálymet kis üvegszilánkokra vagy fényes, kékesfehér kavicsokra hasonlít. Mesterségesen előállított stimuláns, ami nagyon erős függőséget okoz, akár már egy használat után is. Agressziót vagy pszichotikus viselkedést vált ki a használóból. Azon kábítószerek közé tartozik, amelyekről a legnehezebb leszokni.

A rövidtávú hatásai a hiperaktivitás, paranoia, alvászavarok, agresszivitás valamint a fogyasztó nagyon erősnek érzi magát. Nagyobb adagban pedig "flash" áll be, amelyet fokozott izgatottság és gyakran testi erőszak követ. Hosszú távon tönkreteszi a vesét, tüdőt, májat és persze az agyat, ami végén halálhoz vezethet.

Heroin

e27c051d02bd875ac7d267748da326c9.jpeg

Akár már az első használat is halált okozhat

A heroint általában intravénásan adják be, de használják felszippantva vagy cigarettában elszívva. "A hernyó" nagyon erős függőséget okoz. Gyorsan jut el az agyba, aminek a következtében a fogyasztók lassabban gondolkodnak, reagálnak és kevésbé képesek helyes döntéseket hozni.

Az heroin intravénás használata növeli a fertőzött tűk által által okozott AIDS, hepatitis és más betegségek kockázatát. Ezeket a betegségeket pedig szexuális után továbbadhatják a partnereiknek és az újszülötteknek is. A heroin egyike azon drogoknak, amelyek használata a leggyakrabban vezet halálos túladagoláshoz.

Már rövidtávon is nagy károkat okoz a szervezetben, mivel a szívműködés és a légzés súlyosan lelassul. Hosszútávon pedig teljesen tönkreteszi a fogyasztót. Az intravénás használat miatt a vénák elsebesednek vagy elzáródnak. Továbbá légzési zavarok léphetnek fel. 

LSD

lsd-hatasa-b7125495f1.jpg

"Bélyeg"

Az LSD-t tabletta, kapszula vagy folyadék formájában árulják. Gyakran itatóspapírra viszik fel, majd kisméretű négyzetekre vágják fel. Innen származik a "bélyeg" elnevezése. Egy bélyeg egy adagnak felel meg.

Az LSD az egyik legerősebb hangulatmódosító kémiai anyag. A rendkívül mérgező anyarozs nevű gombából nyerik, amely a rozson és más gabonaféléken terem. A hatása kiszámíthatatlan, mivel az aktuális hangulatot erősíti fel. Tehát, ha valaki maga alatt van az LSD-től olyan durva, rémisztő látomása, gondolatai támadhatnak, amik akár öngyilkossághoz is vezethetnek

A használói arról számoltak be, hogy álmatlanságot, remegést és kétségbeesést tapasztaltak. A bélyegből már kis mennyiség is 12 órás "triphez" vezethet, de az is előfordul, hosszú idővel a használat után jelentkeznek. Ennek következtében pszichózis alakulhat ki.

Ebből az összeállításból Te is láthatod, hogy az emberek milyen mértékben képesek magukat tönkretenni. A legtöbben azt mondták, hogy azért nyúltak droghoz, hogy ellazuljanak és "elmeneküljenek" a problémák elől. Sajnos ezek a szerek csak súlyosbítják a problémákat a megoldás helyett.

De arról is sokszor hallunk, hogy egy tini azért kezd el drogozni, hogy beilleszkedjen egy csoportba. Nem méri fel a veszélyeket, mert magányos és szeretne valahova tartozni. Ezért különösen fontos, hogy ha az egyik szerettünk vagy barátunk viselkedésében drasztikus és gyors változást észlelünk akkor ne hagyjuk figyelmen kívül a jeleket. Mert ezzel az életét menthetjük meg.

Szerencsére a mi programjainkon a fiatalok szerek nélkül is el tudnak lazulni és teljesen feltöltődve, boldogan élvezik az élet minden pillanatát. Ez a fajta kikapcsolódás egy sokkal biztonságosabb és boldogabb élet felé visz téged és másokat is.

Köszönöm, hogy végigolvastad a bejegyzésem és ha van bármi észrevételed, kérlek oszd meg velünk.

Namaste!

Mikóczi Ferenc - elnök, alapító (Vulkán Társulás)

 

 

 

 

 

Mi az igazság a drogokról? - I. rész

drogok_1.jpg

Az utóbbi időben több alkalommal is foglalkoztam a drogokkal és a tinédzserekre gyakorol hatásával.

Ez nem véletlen, ugyanis meglátásom szerint a drog az egyik legnagyobb veszély a mai fiatalokra nézve. A legtöbben nincsenek tisztában vele, hogy milyen következményekkel jár a rendszeres (néhány esetben akár az egyszeri) drogfogyasztás. Lehet, szerintük ez csak egy jó buli, mindaddig, amíg nem szembesülnek az igazsággal.

A Vulkán Társulással a fiatalok motiválása és fejlesztése mellett ezekre a veszélyekre is fel akarjuk hívni a figyelmet.

A mostani bejegyzésem egy két részből álló poszt első fele. Ezen két bejegyzésem célja, hogy tisztább képet adjak a drogok fajtáiról és azok szervezetre kifejtett hatásáról.

Marihuána

A fű az egyik legelterjedtebb és legtöbbet használt drog. Általában cigarettát sodornak belőle és a "jointot" elszívják, de fogyasztják teaként, ételekbe keverve vagy vízipipában elszívva.

marijuana.jpg

A marihuánát használók szinte mindig azt mondják, hogy azért használják, mert ellazítja őket, és a meglátásuk szerint ez amúgy is csak gyenge drog és nem is annyira káros a szervezetre. 

Ezzel az érveléssel csak az a gond, a "mariska" gyakran jóval erősebb, mint régebben volt. A termesztési technológiák és a magvak megfelelő kiválogatása erősebb kábítószert hozott létre. Ebből kifolyólag az utóbbi években a fiatalok körében nőt azon balesetek száma, amelyek összefüggésbe hozhatóak a marihuána fogyasztásával.

Azt se felejtsük el, hogy már rövidtávon hat az ember életvitelére. Befolyásolja az időérzéket, látást, hallást és erősen kihat az iskolai teljesítményre. A marihuána hatására romlik az emlékezet és a problémamegoldó képesség. Hosszútávon pedig a pszichózis tüneteit okozhatja, károsítja a tüdőt és a szívet

Ezen felül a test elkezd toleranciát kifejleszteni a droggal szemben. Egy idő után a fogyasztó azt érzi, hogy a gandzsa "már nem működik" ami arra késztetheti a fogyasztót, hogy erősebb szerhez nyúljon ugyanannak az érzésnek eléréséhez.

Alkohol

28935_9_500x414.jpegSokan nincsenek tisztában vele, de bizony az alkohol is drog (gyakran keverik a drog és az kábítószer fogalmát). Mind közül a "piát" a legegyszerűbb beszereznie a fiataloknak. De ez így volt a mi időnkben is és valljuk be, szinte mindannyian berúgtunk már legalább egyszer az életben. 

Viszont mikor lassan naponta látok utcán fetrengő részeg srácokat és egymás után kerülnek fel a Facebookra a "kómás" tinilányokról készült képek, akkor már elgondolgodik az ember, hogy valami nincs rendben.

Egy fiatal, fejlődésben lévő szervezetre az alkohol károsabb, mint egy felnőtt esetében. És tegyük hozzá a legtöbben nem ismerik a mértékletesség fogalmát és addig isznak, míg "IHB buli" (iszunk-hányunk-belefekszünk) lesz a vége. Fontos, ha tudatosítjuk, ha valaki minél fiatalabb korban kezd el alkoholizálni, akkor nagyobbá válik annak az esélye, hogy felnőttként alkohol problémái lesznek

Ecstasy

Folytassuk a sort egy "klasszikus" partidroggal.

ecstasy4.jpg

Az "eki" egy mesterségesen előállított kábítószer, amihez a készítői  bármit képesek hozzáadni, például koffeint, amfetamint sőt akár kokaint is.

Általában tabletta formájú, különböző színűek. Könnyű felismerni, mert sokszor rajzfilm figurák vannak rajtuk. 

Az ecstasy hatása hasonlít a hallucinogénekéhez és stimulánsokhoz. Alkohollal fogyasztva különösen veszélyes, akár halálhoz is vezethet. A "tabi" befolyásolja az ítélőképességet, zavarodottságot okoz, súlyos esetekben pedig depresszióhoz és paranoiához vezet. Hosszútávú fogyasztásnál pedig fennáll a maradandó agykárosodás veszélye.

Inhalánsok

Vagyis hétköznapi szóval a "szipu". Ide tartoznak azok a vegyi anyagok, amelyek sok háztartási termékben megtalálhatóak, mint például az aeroszolos flakonok, tisztítószerek, ragasztók, festékek, hígítók. Ezeknek a gőzeit szippantják be ami kábultság érzést okoz a használónál. 

17515458_1055616_aec7b03fdcd1dd3bc1c8b8fc14b90f50_wm.jpg

A szipu az agyra hat és amikor az orron vagy szájon át lélegzik be a gőzöket, azok az oxigénhiányt hoznak létre.

Ennek következtében testi és szellemi károsodást okozhatnak, a szívet gyorsabb és rendszertelen dobogásra készteti. A tartós használat izomsorvadáshoz, valamint az izmok tónusának  és erejének gyengüléséhez vezethetnek. 

Ez egy olyan kábítószer, ami kivételesen nem a határok megnyitása után jutott el hozzánk. Sőt Nyugat-Európában nem is igazán elterjedt, az egykori keleti blokk országaira a jellemző, mivel ezekhez könnyen hozzá lehetett jutni.

Első körben ezek a drogok kerültek a terítékre. Sok esetben enyhe drogoknak nevezi őket a köznyelv, de láthatjuk, hogy már ezek is milyen káros hatást gyakorolnak a szervezetre.

A következő héten pedig a "nehéz fiúkkal", a kemény drogokkal folytatom a posztomat.

Kérlek akkor is tarts velem.

Namaste!

Mikóczi Ferenc - alapító, elnök

Miért nem drogoznak az izlandi fiatalok?

Pár hete olvastam egy nagyon érdekes cikket, ami az izlandi fiatalságról szólt.

izland_1.jpg

Izlandon az utóbbi húsz évben meglepő mértékben csökkent a kamaszkori dohányzás, droghasználat és az alkoholfogyasztás.

Húsz évvel ezelőtt még az izlandi tinédzserek Európa élvonalába tartoztak a drogfogyasztás tekintetében.

Míg 1998-ban a 15-16 éves kamaszok 42 % nyilatkozott úgy, hogy berúgott az elmúlt hónapban, addig 2016-ban már csak 5 %. Régebben 23 % dohányzott naponta, ma csak 3 % teszi ezt.

Mi az oka, hogy drogokhoz nyúlnak?

Nagyon sok kutatás célja, hogy megtalálja a választ, miért kezd el valaki drogokat használni, miért folytatja, és leszokás után miért esik vissza?

Harvey B. Milkman amerikai professzor kutatásai során arra a következtetésre jutott, hogy a szerhasználók nem a konkrét szerektől, hanem a szer okozta agyi kémiai változásoktól voltak függők. Hasonló változásokat azonban drogok nélkül is el lehet érni: így hat az agyunkra a szerencsejáték, net- vagy épp a vásárlásfüggőség.

Ennek érdekében kidolgozták az ún. Önfelfedezés Projektet (Project Self-Discovery), amelynek keretében a problémás kamaszoknak olyan alternatívákat tettek elérhetővé, amelyek természetes módon változtatják meg agyunk kémiáját. Olyan kamaszokat vettek be a projektbe, akik nem kerestek kezelést, de tanáraik szerint drogproblémáik voltak.

teen_music_shop_rm_2.jpg

A kutatók nem kezelést ígértek a kamaszoknak, hanem azt mondták nekik: „Megtanítunk titeket bármire, amit tanulni akartok: zene, tánc, hiphop, képzőművészetek, harcművészet.”

Úgy gondolták, hogy ezen módszerek révén a gyerekek majd megtalálják azt a módot, ahogyan drogok nélkül képesek elérni a kívánt agyi változást: vagyis akik szoronganak és nyugalmat keresnek, azok találnak valami megnyugtató elfoglaltságot, akik kalandot, kihívást keresnek, azok meg azt találják meg.

Emellett a résztvevők problémamegoldó és kommunikációs tréningen is részt vettek, megtanultak bánni saját gondolataikkal, érzéseikkel, és társas készségeik is javultak.

Viszont a tinédzserek mellett a szülőket is bevonták a programokba, külön hangsúlyozták, hogy a szülőknek érdemes minél több időt tölteni a gyerekkel, ahol természetesen a mennyiség mellett a minőség is sokat számít.

Ezen felül hoztak egy törvényt, hogy a 13 és 16 év közötti gyerekek nem lehetnek az utcán télen este 10, nyáron éjfél után.

És ami a szabadidős elfoglaltságokat illeti: állami támogatást kapott sok sportklub, zeneiskola, művészeti- és táncklub, kifejezetten abból a célból, hogy a gyerekek értelmesen töltsék az időt, részegen fetrengés helyett így ingyen korcsolyázhattak meg ping-pongozhattak.

tabor_1.jpg

Mi valósítható meg ebből más országokban?

Természetesen abban a szakemberek is egyetértenek, hogy nem rendelkezik minden közösség – minden város vagy ország – hasonló erőforrásokkal. Viszont az elemei az egyéni és társulások szintjén is megvalósíthatóak.

A környező országokban egyre többen ismerik fel milyen fontos energiát és pénzt áldozni a fiatalok fejlesztésére. A beszéd helyett kézzelfogható eredmények képesek felmutatni, ahogy láthatjuk az izlandi kezdeményezésben is. 

Mikor életre hívtam a Vulkán Társulást még nem tudtam erről a kezdeményezésről. De azt tudtam, hogy változtatni akarok! A mi célunk is, hogy a gyerekek olyan tevékenységekkel kössék le a figyelmüket, amelyek előre viszik őket a későbbiekben. Ez volt a célja a júliusi II. Életmód Tábornak és szintén ennek apropóján rendezzük meg 2017. szeptember 23-án második alkalommal az Élményfutás Csapatban nevű terepfutó versenyünket. Ahol a sportolás mellett még hasznos tudással is ellátjuk a fiatalokat. Mindezt játszva, egy boldogabb generáció érdekében.

Várunk Téged, csatlakozz hozzánk!

Namaste!

Mikóczi Ferenc - alapító, elnök

Miért fontos a nyári brigád?

munka.jpg

Egy több szempontból is aktuális témát veszek elő, mégpedig a fiatalok nyári munkáját.

Az én gyerekkoromban teljesen természetes volt, hogy a szünidő alatt brigádoztunk. Nem unatkoztunk, ráadásul még pénzt is kerestünk. Manapság viszont azt látom, mintha egyre kevesebb fiatalt érdekelne az, hogy a nyáron dolgozzon. Helyette strandolnak, shoppingolnak vagy inkább otthon ülnek a Facebook előtt és nem csinálnak semmit.

A múlt héten volt egy nagyon érdekes beszélgetésem az egyik barátommal. A családdal elmentek shoppingolni és a fiának nagyon megtetszett egy drága farmer. Az édesapja mondta neki, hogy megveheti, de abból a pénzből, amit júliusban keresett a brigádon - ez volt az élete első brigádja. Ebben a pillanatban a srác kapcsolt, és mondta, hogy inkább nézzenek még körbe az üzletekben. Talált is magának egy másik farmert féláron, ami ráadásul még jobb is volt az előzőnél. 

Tudod mit mondott az édesanyjának miután hazamentek?

Azt, mennyivel jobb, hogy az olcsóbbat vette meg, mert gondoljon csak bele, hogy ő azért pénzért hány hetet dolgozott keményen. Leesett neki, hogy milyen nagy ellenértéke van egy drága ruhának.

Vagy említhetném a saját lányom példáját, aki a tavalyi évben a családi vállalkozásunkban brigádozott. Az iskolakezdés után vett magának egy ruhát és mikor meglátta az árát, akkor tudatosult benne, hogy ő ezért hány órát dolgozott. Egy pillanat alatt ő is megértette, hogy a szép ruhák, a drága holmik nem a fán teremnek, hanem kemény munka árán lesznek számára kézzelfoghatóak.

cashflow_2.jpg

A brigádon kívül viszont sokat adott neki, hogy már a kezdetektől aktívan részt vesz a Vulkán Társulás programjain.

Korábbi bejegyzéseimben megírtam, hogy milyen sikerekkel építettük be a Cashflow 101 nevű játékot a programjainkba. A II. Életmód Táborban még tovább finomítottuk és csak a második napon került elő a játék. Az előtte megtartott előadás adott egy jó alapot a játékhoz nekünk és a táborozóknak is. Jobban megismertük, hogy melyik gyereknek milyen viszonya van a pénzzel. Volt aki nagyon herdálta, a másik viszont a legapróbb kockázatot is kerülte.

A rengeteg pozitív visszajelzés, amit kaptunk mind arról tanúskodik, hogy nagy szükség van a pénzügyi oktatásra a fiataloknak. Ezért is került be a Vulkán Társulás alap programjai közé. És, ha eddig még nem volt szerencséd megismerni az oktatási módszereinket, akkor 2017. szeptember 23-án személyesen is megtapasztalhatod, Királyfiakarcsán, a II. Élményfutás Csapatban rendezvényünkön. Amelyen nagy szeretettel várjuk az érdeklődőket.

A II. Élményfutás Csapatban nevű csapat terepfutó versenyünkről többet megtudhatsz a Facebook oldalunkon

Namaste!

Mikóczi Ferenc

 

 

A posztolások veszélyei

Gyakran posztolgatsz magadról a Facebookon?

Mióta megjelent a Facebook gyakorlatilag mindent tudunk a másikról. Szinte már azt érezhetjük, hogy nagyon sok emberrel szoros, közeli kapcsolatban. Naponta millió új bejegyzés, selfie, videó kerül ki a világhálóra.

A legtöbbnek ez egy jó móka, megosztani az ismerőseivel az élete fontos - és kevésbé lényeges - momentumait. Miközben bele sem gondolnak milyen veszélyeket rejt magában. Miután regisztráltunk és használjuk a Facebookot megosszuk a személyes adatainkat. Gyakorlatilag mindent elárulunk magunkról.

Egy felhasználó Facebook profiljáról az egész életét lehetséges rekonstruálni. Képzeld csak el, hogy minden szokásodat, a vásárlásaidat, mindent.

Ezt tartsd a szemed előtt, mielőtt posztolsz bármit a Facebookon! 

 

  

II. Élményfutás Csapatban - Krisztina ajánlása

Szeretnél az iskolakezdés után újra egy kis időre kikapcsolódni a családoddal, barátaiddal?

Sportolnál kicsit, miközben még játszva új ismereteket is szerezhetsz?

Nagy örömmel tudatom veletek, hogy van rá lehetőséged, ugyanis a Vulkán Társulás, 2017. szeptember 23-án megrendezi a II. Élményfutás Csapatban nevű csapat terepfutó versenyt Királyfiakarcsán.

A nap folyamán rengeteg játékkal, szerencsekerékkel, finom ételekkel várunk benneteket.

A verseny után lehetőségetek lesz részt venni Mikóczi Ferenc előadásán, ami nagy sikert aratott a II. Életmód Táborban.

A legkisebbeket ugrálóvárral és kézműves foglalkozásokkal várjuk.

A jelentkezési határidő 2017. augusztus 31.

Az alábbi elérhetőségeken tudok jelentkezni:

+421 905 432 292

vulkan.tarsulas@gmail.com 

Várunk Titeket, csatlakozzatok hozzánk!

Sziasztok!

Mikóczi Krisztina

Miért kellene bevezetni az iskolai mobiltartót?

A mai nap találtam egy nagyon ötletes képet a Facebookon, amin egy iskolai mobiltartó doboz látható.

mobil_2_0.jpg

A diákok a tanóra elején a telefonjaikat beteszik a dobozkába és az óra végén kivehetik.

Így nincs lehetőségük a nyomkodásra az órák alatt.

Valóban ez a megoldás?

Az utóbbi években egyre élesebb viták robbannak ki az iskolai mobil használat körül. Az egyik tábor nézete szerint egy iskolai tanóra akkor ér valamit, ha résztvevői elsajátítanak ezt-azt a hallottakból. Az kétségtelen, hogy ehhez oda kell figyelni az óra menetére, és az is biztos, hogy ez nehéz, ha az ember közben a pad alatt nyomkodja a telefonját.

Sokan a teljes tiltás mellett voksolnak, de ezzel nem érnénk kell a kívánt eredményt. Vigyék magukkal az iskolákba, de az órákon legyenek begyűjtve és a nap végén vagy sürgős esetben kapják újra vissza.

Mert tény, hogy a mobil képes teljesen elvonni a figyelmet a tanóráról és a telefon nem fogja a diák helyett megtanulni, amit kellene. 

Ámde, az okostelefonok elterjedésével egyre több oktatási szakértő érvel amellett, hogy nem feltétlen akadályozni kellene az osztálybéli használatát: a készülékekben lévő rengeteg technikai lehetőség akár ki is használható a tanórán, például fizikai kísérleteknél vagy vitás kérdések eldöntésében. A mai készülékek gyakorlatilag felérnek egy számítógéphez.  

Az pedig, vélik többen, hogy egy unalmasan megtartott óra esetében a diákok inkább chatelnek, nem újdonság: régen is ezt tették, csak akkor még az órai levelezés volt a Facebook Messenger.

Én is gyakran csináltam az iskolában. Volt olyan, hogy egyszerre három lánnyal leveleztem. Megvártam, amíg a tanár a tábla felé fordul és indult a "postázás". De általában el is kaptak és jöhetett a felolvasás az egész osztály előtt.  

mobiltelefon-tanar-diak-iskola.jpg

A saját tapasztalataim alapján jelenleg az első, nevezzük úgy a "mobil hotel" a járható út.

Sajnos be kell látnunk, hogy amennyiben engednénk a diákoknak az órán való mobilhasználatot, akkor szinte biztos, hogy a nem a tananyagra fókuszálnának. Ugyanis a Z generáció tagjainak jelentős része mobilfüggő és nagyon nehezen szakadnak el a "kis kedvenceiktől".

Főleg addig nem járható ez az út, amíg nem áll be gyökeres változás az oktatási rendszerben. 

Mire gondolok?

Jelenleg a legtöbb tantárgy a diákok számára unalmas. Rengeteg adat, tények, száraz magolni való, így látják a tananyagot. Szükséges rosszként tekintenek az iskolákra. Pedig, ha sikerülne a tanulók számára érdekessé, izgalmassá és kézzel foghatóvá tenni a tanulni valót, biztos, hogy hatalmas változásokat érhetnénk el.

Ezt honnan tudom?

Többször említettem a II. Életmód Táborral kapcsolatos felismeréseimet. De amiről még bővebben nem beszéltem, az a tábori mobilhasználat. Az első nap elején a táborozók még sokszor nyúltak a mobiljaikhoz, főleg az étkezések, szabadprogramok alatt. A nap végére ez a szám fokozatosan csökkent. Volt, aki addigra el is felejtette, hogy hova tette, annyira magával ragadta a hangulat. De nyugi, végül meglett. 

A második napra megbeszéltük, hogy a szálláson maradnak a kütyük. Természetesen volt pár "rebellis" aki magával csempészte a telefont. Direkt nem vettük el, mert arra voltunk kíváncsiak a nap folyamán hányszor kerül el. És tudod mi történt? A szombati napon talán két alkalommal láttunk telefont valamelyik fiatal kezében.

20216615_1341894469251872_792674337_o.jpg

Szerinted mi volt az oka?

Egyszerű, az oktatásokkal, csapatjátékokkal sikerült annyira lekötnünk a figyelmüket, hogy nem volt szükségük külső impulzusokra. Úgy dolgoztuk ki minden program menetét, hogy játszva tudjanak tanulni. A klasszikus bal agyféltekés tanítási módszer helyett mi váltottunk és a jobb agyféltekés gondolkozást helyeztük előtérbe. Az eredmény pedig magáért beszélt.

Többen csak a nap végén, a szálláson tudatosították, hogy: "jéé, ma még elő sem vettem a telefonom".

A meglátásom szerint - a sok alternatívából - a jelenlegi rendszerben a mobiltartó dobozka iskolai bevezetése egy jó megoldás. Ameddig az oktatási rendszerben nem jön egy forradalmi reform - ami leváltja a mostani porosz rendszert - addig a tanárok kreativitásán múlik mennyire képesek bevonni a fiatalokat a tanításba.

Talán 5-10 év múlva már felismerik a törvényalkotók a mostani módszer problémáit és végre bevezetésre kerül a már általunk is használt, "játszva tanulás" technikája. Ekkor már nyugodtan be lehet vonni a mobilokat a tanításba.

Ha szeretnél még többet megtudni a Vulkán Társulás tanítási, nevelési módszereiről, keress minket bátran a vulkan.tarsulas@gmail.com címen és kövess minket a Facebookon.

Namaste!

Mikóczi Ferenc - elnök, alapító

Mikóczi Ferenc - A II. Életmód Tábor legnagyobb felismerése

Már több bejegyzésemben is írtam a júliusi, II. Életmód Táborunkról, arról, hogy milyen fantasztikus három napot tölthettünk el együtt, mit adott nekünk szervezőknek, segítőknek és természetesen a táborozóknak.

A mostani videómban viszont azt mondom el neked, hogy mik voltak az én legnagyobb felismeréseim a három nappal kapcsolatban. A mai napig sokat gondolkodom azon, hogy miért volt ennyire sikeres a tábor? Büszkén írom le, hogy a táborozó gyerekektől, a szülőktől és a tanároktól csak pozitív visszajelzést kaptunk.

Az egyik felismerésem az volt, hogy mindenki, aki segített nekünk a szervezésben, megvalósításban és akik támogattak bennünket önzetlenül, szívből tették. Nem vártak érte anyagi és egyéb juttatásokat. A szabadidejüket feláldozták azért, hogy a fiatal, feltörekvő generációt tudják támogatni. Nagyszerű érzéssel tölt el, hogy ilyen emberek részt vállalnak a Vulkán Társulás életében.

A másik dolog, ami miatt sikeres volt a tábor, az pedig a módszer, amivel a tudást át tudtuk adni a fiataloknak. Nem az iskolákban használt klasszikus technikát alkalmaztuk. Tehát nem magoltattuk be az anyagot a gyerekekkel, hanem inkább az érzelmi részre összpontosítottunk és játékokkal, szituációs gyakorlatokkal, képekkel adtuk át a tudást. Valójában játszva tanítottunk.

Azért, hogy pontosabban ki tudjam ezt fejteni, most kicsit részletesebben leírom, hogy mi a különbség a két megközelítés között. 

Bizonyára tudod, hogy az emberi agy két féltekéből áll és ez alapján megkülönböztetünk bal és jobb agyféltekés gondolkozást. A bal agyféltekés gondolkozás a racionális, amikor az ember a tények, számok, adatok alapján dönt. Ezzel szemben a jobb agyféltekés gondolkozás az emocionális, ez a terület felelős az érzésekért, az intuícióért, szimbólumokért, képekért, kockázat vállalásért.

Az oktatásra vetítve tehát, az iskolákban a bal agyféltekés gondolkozás vagy oktatás a jellemző. A mai oktatás arra tanítja az egymást követő generációkat, hogy csak tényekre, adatokra, számokra figyeljenek. Ismétléssel érjük el, hogy a gyerekek a tudat alatt is elfogadják azt, amit tanítanak nekik. A mai gyerekek nem kapnak jutalmat, ha a kapott információ érvényességét megkérdőjelezik. Ezért mindent úgy fogadnak el, ahogy tanítanak nekik.

Míg nem jön valaki, aki megtöri ezt a mintát és nem áll be a sorba. Lásd Albert Einstein példáját, aki jóval megelőzte a korát és megkérdőjelezte az addigi tanításokat, előnybe részesítette az intuíciót az értelemmel szemben. 

Nagyon ritka, hogy egy tananyaggal fel tudják kelteni a tanulók érdeklődését. Ennek az az eredménye, hogy csak magolni fognak. Pár napig fog emlékezni az anyagra, de garantálom, hogy hetekkel, hónapokkal később már halvány lila gőze sem lesz róla, hogy mit tanult.

Mi viszont a táborban ezt megfordítottuk és az érzelmekre összpontosítva oktattunk. Sok vizuális anyagot használtunk, gyakorlatokat csináltunk és teljesen bevontuk a gyerekeket a tanításba. Semmit nem erőltettünk rájuk, úgy tanítottunk, ahogy tanulni tudtak. Mindent példákkal szemléltettünk nekik a saját mindennapjaikból. Ezáltal sokkal gyorsabban ment át a tudás. És ezek az ismeretek évek múlva is megmaradnak a fejekben.

Ha csak bal agyféltekés gondolkodást erőltetjük a gyerekekre, akkor előbb utóbb a legkárosabb hatása a feminin tulajdonság elfojtása. Szükség van minden embernek a maszkulin és a feminin tulajdonságra. Mindkét fél létfontosságú fizikai egészségünk szempontjából, mind ahogy árnyék sincs fény nélkül, éjszaka nappal nélkül, Yin a Yang nélkül.

Gondolj bele, nem lenne könnyebb dolga a tanároknak, ha így oktatnának?

Az én meglátásom és a táborban átéltek alapján sokkal könnyebb és élvezetesebb ezzel a hozzáállással tanítani a fiatalokat. A diákok örömmel fogják magukhoz venni az új tudást, ha megértik milyen gyakorlati hasznuk származik ebből. Ezáltal életük végéig folytatni a tanulást.

Bízom benne, hogy egyre többen csatlakoznak hozzánk, hogy elsajátítsák az általunk használt technikákat és a jövőben az oktatási rendszer megalkotói is felismerik a jobb agyféltekés oktatás fontosságát.

Miért gondolom, hogy ez win-win-win (nyer-nyer-nyer)?

Miért jó a tanárnak?

Mivel nem erőlködve kell a tananyagot átadnia. Sokkal inkább szórakoztató formában.

Miért jó a szülőnek?

A szülőnek jobb, mert egy hosszú, fárasztó munkanap után nem kell órákig magyaráznia a tanulni valót, amit nem értett meg a gyerek az iskolában.

Miért jó a diáknak?

Végül jó a diáknak, mivel sokkal gyorsabban fog tanulni és több szabadideje marad, ezáltal azt csinálhatja amit szeret. 

Köszönöm, hogy megnézted a videómat és elolvastad a bejegyzésem. Ha tetszett, kérlek küld tovább vagy vedd fel velünk a kapcsolatot a Facebook oldalunkon vagy vulkan.tarsulas@gmail.com e-mail címen.

Namaste!

 

Mikóczi Ferenc - elnök, alapító