Miért kellene bevezetni az iskolai mobiltartót?

A mai nap találtam egy nagyon ötletes képet a Facebookon, amin egy iskolai mobiltartó doboz látható.

mobil_2_0.jpg

A diákok a tanóra elején a telefonjaikat beteszik a dobozkába és az óra végén kivehetik.

Így nincs lehetőségük a nyomkodásra az órák alatt.

Valóban ez a megoldás?

Az utóbbi években egyre élesebb viták robbannak ki az iskolai mobil használat körül. Az egyik tábor nézete szerint egy iskolai tanóra akkor ér valamit, ha résztvevői elsajátítanak ezt-azt a hallottakból. Az kétségtelen, hogy ehhez oda kell figyelni az óra menetére, és az is biztos, hogy ez nehéz, ha az ember közben a pad alatt nyomkodja a telefonját.

Sokan a teljes tiltás mellett voksolnak, de ezzel nem érnénk kell a kívánt eredményt. Vigyék magukkal az iskolákba, de az órákon legyenek begyűjtve és a nap végén vagy sürgős esetben kapják újra vissza.

Mert tény, hogy a mobil képes teljesen elvonni a figyelmet a tanóráról és a telefon nem fogja a diák helyett megtanulni, amit kellene. 

Ámde, az okostelefonok elterjedésével egyre több oktatási szakértő érvel amellett, hogy nem feltétlen akadályozni kellene az osztálybéli használatát: a készülékekben lévő rengeteg technikai lehetőség akár ki is használható a tanórán, például fizikai kísérleteknél vagy vitás kérdések eldöntésében. A mai készülékek gyakorlatilag felérnek egy számítógéphez.  

Az pedig, vélik többen, hogy egy unalmasan megtartott óra esetében a diákok inkább chatelnek, nem újdonság: régen is ezt tették, csak akkor még az órai levelezés volt a Facebook Messenger.

Én is gyakran csináltam az iskolában. Volt olyan, hogy egyszerre három lánnyal leveleztem. Megvártam, amíg a tanár a tábla felé fordul és indult a "postázás". De általában el is kaptak és jöhetett a felolvasás az egész osztály előtt.  

mobiltelefon-tanar-diak-iskola.jpg

A saját tapasztalataim alapján jelenleg az első, nevezzük úgy a "mobil hotel" a járható út.

Sajnos be kell látnunk, hogy amennyiben engednénk a diákoknak az órán való mobilhasználatot, akkor szinte biztos, hogy a nem a tananyagra fókuszálnának. Ugyanis a Z generáció tagjainak jelentős része mobilfüggő és nagyon nehezen szakadnak el a "kis kedvenceiktől".

Főleg addig nem járható ez az út, amíg nem áll be gyökeres változás az oktatási rendszerben. 

Mire gondolok?

Jelenleg a legtöbb tantárgy a diákok számára unalmas. Rengeteg adat, tények, száraz magolni való, így látják a tananyagot. Szükséges rosszként tekintenek az iskolákra. Pedig, ha sikerülne a tanulók számára érdekessé, izgalmassá és kézzel foghatóvá tenni a tanulni valót, biztos, hogy hatalmas változásokat érhetnénk el.

Ezt honnan tudom?

Többször említettem a II. Életmód Táborral kapcsolatos felismeréseimet. De amiről még bővebben nem beszéltem, az a tábori mobilhasználat. Az első nap elején a táborozók még sokszor nyúltak a mobiljaikhoz, főleg az étkezések, szabadprogramok alatt. A nap végére ez a szám fokozatosan csökkent. Volt, aki addigra el is felejtette, hogy hova tette, annyira magával ragadta a hangulat. De nyugi, végül meglett. 

A második napra megbeszéltük, hogy a szálláson maradnak a kütyük. Természetesen volt pár "rebellis" aki magával csempészte a telefont. Direkt nem vettük el, mert arra voltunk kíváncsiak a nap folyamán hányszor kerül el. És tudod mi történt? A szombati napon talán két alkalommal láttunk telefont valamelyik fiatal kezében.

20216615_1341894469251872_792674337_o.jpg

Szerinted mi volt az oka?

Egyszerű, az oktatásokkal, csapatjátékokkal sikerült annyira lekötnünk a figyelmüket, hogy nem volt szükségük külső impulzusokra. Úgy dolgoztuk ki minden program menetét, hogy játszva tudjanak tanulni. A klasszikus bal agyféltekés tanítási módszer helyett mi váltottunk és a jobb agyféltekés gondolkozást helyeztük előtérbe. Az eredmény pedig magáért beszélt.

Többen csak a nap végén, a szálláson tudatosították, hogy: "jéé, ma még elő sem vettem a telefonom".

A meglátásom szerint - a sok alternatívából - a jelenlegi rendszerben a mobiltartó dobozka iskolai bevezetése egy jó megoldás. Ameddig az oktatási rendszerben nem jön egy forradalmi reform - ami leváltja a mostani porosz rendszert - addig a tanárok kreativitásán múlik mennyire képesek bevonni a fiatalokat a tanításba.

Talán 5-10 év múlva már felismerik a törvényalkotók a mostani módszer problémáit és végre bevezetésre kerül a már általunk is használt, "játszva tanulás" technikája. Ekkor már nyugodtan be lehet vonni a mobilokat a tanításba.

Ha szeretnél még többet megtudni a Vulkán Társulás tanítási, nevelési módszereiről, keress minket bátran a vulkan.tarsulas@gmail.com címen és kövess minket a Facebookon.

Namaste!

Mikóczi Ferenc - elnök, alapító

A bejegyzés trackback címe:

https://vulkantarsulas.blog.hu/api/trackback/id/tr8312709882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Vulkán Társulás

A nagy Átalakulás

A Vulkán Társulás alapítójának, Mikóczi Ferencnek a könyvét, A nagy Átalakulást, itt tudod megrendelni!

a_nagy_atalakulas_3d.jpg

Friss topikok

  • evilwolf: Könnyű felismerni, a legtöbbje az. Több idő észrevenni a rendesebbjét. (2018.10.24. 16:38) Hogyan ismered fel a kétszínű embert?
  • Dzsontra Volta: Kevés helyet szeretek annyira a világon, mint Reykjavíkot, amikor először véletlenül oda keveredte... (2017.08.29. 21:29) Miért nem drogoznak az izlandi fiatalok?
  • maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Óvatosnak kell lenni, mert Cukorhegyiék gyorsan letiltják a antiliberális véleményt. (2017.08.10. 21:27) A posztolások veszélyei
  • A nagy ÁTALAKULÁS: @Krumpli Bogart: A hegycsúcsra tartva különböző úton haladhatunk, de az irány mindannyiunknak egy.... (2017.06.24. 09:14) Generációs szakadék
  • Vizilabda: A 80 -as években az ált. iskolában a szex felvilágosítás órán, amikor csak fiúk voltak jelen, nem... (2017.03.10. 11:01) Fiatalkori szexualitás