Menni vagy maradni?
Egy nagy dilemma a mai fiatalok körében. Maradni a hazájukban, a szülőföldjükön vagy szerencsét próbálni egy idegen országban, eltérő kultúrában?
2015. óta, amikor megalapítottam a Vulkán - tehetséggondozó társulás, egyre jobban foglalkoztat, hogy évről évre miért vándorolnak a fiatalok külföldre?
Két szegmensre osztanám azokat a fiatalokat, akik a menés mellett döntenek. Az egyik csoport tanulni a másik pedig dolgozni megy külföldre. Más-más szempont, de az eredmény ugyanaz. Hiszen, aki kint tanul, az nagy valószínűséggel munkát is ott fog vállalni.
Mivel a Vulkán Társulás a tehetséges fiatalok támogatásával és oktatásával foglalkozik, ezért első körben a külföldi tanulás irányából közelítem meg a témát. A Milestone Intézet a kint tanuló magyar diákokat kérdezte, hogy miért mentek ki tanulni. A felmérésük alapján a három leggyakoribb válasz:
- Jobb oktatás.
- Egy külföldi diplomával sokkal jobban el lehet helyezkedni az egyetem után.
- Kalandvágy.
Láthatjuk, hogy az első helyen a jobb oktatás szerepel. És ez nem véletlen! Évekkel ezelőtt főleg csak egyetemre mentek tanulni külföldre, viszont manapság már nem ritka, hogy a középiskola egy-egy évfolyamát vagy akár az egészet külföldön végzik el.
Szerinted mi lehet az oka?
Az én meglátásom szerint a válasz egyértelmű. Hazánkban az oktatási rendszer megrekedt a múlt században és még mindig a porosz rendszer alapján tanítják a diákokat. Rengeteg tantárgy, felesleges évszámok, igazságtalan osztályzási rendszer és az egyéniség elfojtása. Sajnos ez jellemzi a mai iskolákat. Nem akarok minősíteni, de ezek a tények.
Ezért viszont nem lehet a tanárokat hibáztatni, mert meg van kötve a kezük. Egy nagyon szabályozott, szűk mozgástérben kénytelenek boldogulni. Akinek az oktatás a hivatása, ő képes ebből a helyzetből kihozni a legtöbbet, de egy bizonyos szinten túl már nincs beleszólása. Tehát nem teheti meg, hogy bevezet egy új osztályzási rendszert vagy átírja a tantervet, mint például a Waldorf-iskolák esetében.
Pár napja találtam egy cikket a finn oktatási rendszerről. Elsőre fura lehet egy közép-európai embernek, hogy ott teljesen máshogy látják a világot. A finn kisiskolások a világ legjobban teljesítő tanulói annak ellenére, hogy kevesebb időt töltenek az iskolába és alig kapnak házi feladatot. A finn oktatással egy későbbi bejegyzésemben majd bővebben is foglalkozom.
A rendszer megalkotói felismerték, hogy mire van szükségük a gyerekeknek. Mi az a tudás, ami kell a felnőtt élethez. Hiszen valljuk be, a legtöbben az életben nem használtuk a logaritmus függvényeket és rengeteg évszám nélkül is jól boldogulunk. Főleg a mai világban, mikor az interneten pillanatok alatt bármihez hozzá tudunk jutni.
A mi diákjaink túl vannak terhelve, folyamatosan töltik meg a fejüket a sok-sok felesleges adattal. Ennek az eredménye, hogy elveszítik a motiváltságukat. Száraz tények és magolás. Pont az hiányzik, ami élvezetessé tenné a tanulást. Ezért nem meglepő, hogy egyre vonzóbb a fiatalok számára a külföldi tanulás.
Mi a Vulkán Társulással viszont rendületlenül azon dolgozunk, hogy ez a trend megváltozzon. Egyenlőre még nem tudjuk megreformálni az oktatási rendszerünket, de a tudást eltudjuk hozni a fiataloknak. Azt a tudást, mint a paradigmaváltás, célalkotás, egészséges-tudatos életmód és a pénzügyi intelligencia, amire valóban szükségük van az ÉLETBEN. És mindezt örömmel, játszva tanulva sajátíthatják el. Megmarad a tanulás szeretete és ilyen hozzáállással valószínűleg az életük végéig folytatni fogják.
Minden rendezvényünk legnagyobb jutalma mikor látjuk a fényt a fiatalok szemében, hetekig kapjuk a pozitív visszajelzéseket. Elhiszik, hogy már itthon is lehet boldog jövőjük és nem kell elhagyni a szülőföldet.
Azt normális, elfogadható dolognak tartom, hogy tapasztalatszerzésből vagy kalandvágyból külföldön tanulnak. A probléma ott kezdődik, mikor azért hagyják el az otthonukat, mert nem látnak egy jövő képet, ami miatt érdemes lenne maradni. És, ha ez így folytatódik egyszer csak azt vesszük észre, hogy kihalt a magyarság magja.
A célunk, hogy a rendezvényeinkre a fiatalok mellett egyre több szülő és tanár ellátogasson és megismerje azt a módszert, azt a tudást amit mi adunk a felnövekvő generációnak.
Namaste!
Mikóczi Ferenc - Vulkán Társulás, alapító, elnök.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.