Vajon miért szeretik jobban a fiatalok a mesekönyveket, ifjúsági regényeket, mint az iskolai tankönyveket? Hiszen azok is papírlapok szavakkal teleírva, gondolhatnánk. Akkor mégis mi lehet az oka, hogy az utóbbit részesítik előnyben?
Mielőtt belevágnánk vizsgáljuk meg, hogy mi is a szövegértés. A szövegértés, ahogy a neve is sugallja, azt jelenti, hogy megértjük az olvasott szöveget és azzal kapcsolatos kérdésekre is tudunk válaszolni.
Ennek tudatában, kérlek tégy meg egy dolgot. Ha van lehetőséged, akkor olvass bele egy általános iskolai, felső tagozatos kémia vagy matematika könyvbe. Külön figyelmedbe ajánlom a definíciókat és a matematikai szöveges feladványokat. Majd pedig lapozz bele egy fiataloknak szóló regénybe, mondjuk a Harry Potternek vagy az Éhezők viadalának valamelyik részébe.
Ha épp nincs egy ilyen könyv sem a közeledben, akkor adok egy kis segítséget. Az alábbi szöveg egy 8. osztályos kémia tankönyvből való, ami az általános oktatáshoz készült:
"A bázisok olyan vegyületek, amelyek a fémes elemek kationjait Mn+ és az OH- hidroxid-anionokat tartalmazzák. A bázisok általános képlete M(OH)n. A bázisok kémiai elnevezése a fémes elem elnevezéséből és a „hidroxid” szóból tevődik össze, amelyeket kötőjellel kapcsoltunk egymáshoz. Minden bázisnak megfelel egy bizonyos oxid, amelyet bázisképző oxidnak nevezünk. A fémes elem ionjának töltése e vegyületekben azonos.”
Mennyit értettél meg belőle? Ha vegyészi végzettséggel rendelkezel, vagy nagyon szereted a kémiát, akkor bizonyára nem okoz gondot a szövegértés. Arra most nem szeretnék kitérni, hogy egy átlag embertől a való életben mikor fogják kérni a bázisok definícióját. Az a helyzet, hogy most a legtöbben biztosan megbuknánk szövegértésből, felnőtt fejjel is.
Most térjünk rá a kis "feladványunk" másik felére, amihez megosztok veled egy rövid részletet a Harry Potter első részéből, a bölcsek kövéből:
„Méreteinek hála, Hagrid könnyedén utat vágott magának a tömegben. Harrynek nem kellett mást tennie, mint szorosan a nyomában maradni. Könyv- és lemezboltok, gyorséttermek és mozik mellett haladtak el, de egyetlen bolt sem festett úgy, mintha varázspálcát kínálnának benne. Egy normális utcában voltak, ami tele volt normális emberekkel. Itt járkálva Harry nehezen tudta elképzelni, hogy a föld méhe tényleg varázslók kincseit rejti, és hogy vannak boltok, ahol varázskönyveket és varázsseprűt árulnak.”
Lefogadom, hogy ezt a szöveget szinte mindenki érti, ezzel kapcsolatos kérdésekre is tudna válaszolni, pedig ez is csak egy kiragadott részlet. Sőt, még vizuálisan is el tudod képzelni az egész jelenetet, ahogy Harry és Hagrid sétálnak.
Mégis mi lehet az oka, hogy az egyiket megértjük, amíg a másik kifog rajtunk? A válasz a szavakban rejlik. A Harry Potter szövegében valószínűleg egy olyan szó sincs, amit nem értenénk. Ellenben a bázisok meghatározása hemzseg a nem megértett szavaktól, mint a kation, hidroxid-anion, ion, stb...
Lehet, hogy nem mindegyik szó okoz gondot, de valószínűleg a 14 éves fiatalok nagy része nem fogja érteni, ahogy a felnőttek nagy része sem. Azt se felejtsük el, hogy ez a tankönyv nem szakemberek számára íródott. Ez a probléma viszont nem csak a kémia tankönyvek esetében jelentkezik.
Egy tanulmány szerint a magyar nyelvben az aktívan használt szókincsünk 2000-3000 szó, a passzív szókincsünk - amit a mindennapi életben ritkán használunk, viszont a jelentését nagyjából értjük - 25000 szó. Ezzel szemben egy általános iskolai tankönyvben átlag 60000 szó szerepel. Egy átlagos diák tanulmányi eredményei leggyakrabban az ötödik osztálytól romlanak le. Ennek oka, hogy hirtelen megduplázódik a könyvekben szereplő szókészlet. Gondolj bele, elég ha egyetlen ismeretlen szó szerepel egy oldalon, máris az egész szöveg megértésével problémája lehet, mivel ott marad a figyelme.
Amiben tudsz segíteni a gyermekednek, hogy kikeresed a nem megértett szavaknak a jelentését, és elmagyarázod neki a saját szavaival. Ha ügyes vagy, még le is rajzolhatod.
Mi magunk is szembesülünk a táborainkban és az iskolai előadásainkon a nem megértett szavak okozta nehézségekkel. Viszont ahogy írtam, ezen is lehet segíteni. A mi oktatási anyagainkban is vannak nehezen érthető kifejezések, épp ezért külön hangsúlyt fektetünk arra, hogy ezeket részletesen, az ő szókészletükkel megértessük. Ezáltal többé már nem lesz "nem megértett szó", ami gátolná a tanulásban. Persze ez több idővel és energiával jár, de máshogy nincs értelme tanítani.
Köszönöm, hogy végigolvastad a bejegyzésem. Ha szeretnél még többet megtudni a Vulkán Társulás munkájáról, céljairól, akkor kövess minket a Facebookon és bátran vedd fel velünk a kapcsolatot.
Namaste!
Mikóczi Ferenc - Vulkán Társulás, elnök
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.